Als gevolg van de coronamaatregelen zien steeds meer organisaties dat ze, door processen te automatiseren, efficiënter kunnen werken. Zo dragen de ontwikkelingen van de huidige tijd bij aan een fundamentele herziening van werk. Door efficiënter te werken verlaag je de proceskosten en dat komt ten goede aan het rendement. Lees in dit blog welke rol RPA hierin kan spelen binnen jouw organisatie en wat dit betekent voor jouw medewerkers.

Wat is RPA?

Robotic Process Automation, kortweg RPA, is dé technologie die tijdrovende en repetitieve taken overneemt en dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse bedrijfsprocessen automatisch, efficiënt en effectief laat verlopen. Laat je vooral niet misleiden door de afkorting RPA, want het is in feite de software die de handelingen uitvoert.
RPA is in staat om menselijke taken exact na te bootsen. Denk aan het genereren van facturen en offertes, het invoeren van formulieren en het opstellen van rapportages.

Het inzetten van RPA is goedkoper dan het ontwikkelen van een op maat gemaakte koppeling tussen twee IT-systemen.

De voordelen van werkstromen automatiseren

    • Door het inzetten van RPA automatiseer je saaie en herhalende taken. De focus kan dan worden verlegd op complexere en uitdagendere vraagstukken die meer waarde leveren voor bestaande of nieuwe klanten.
    • Het inzetten van RPA is goedkoper dan het ontwikkelen van een op maat gemaakte koppeling tussen twee IT-systemen.
    • De doorlooptijd van bedrijfsprocessen kan met behulp van RPA verlaagd worden. De bedrijfsprocessen zijn dan effectiever en lopen ook nog eens 24/7 door zonder onderbrekingen.
    • En nog een reden voor lagere kosten: tijdens piekperiodes schroef je eenvoudig de productiviteit van je bedrijfsprocessen op, het personeel kan zich dan richten op meer inhoudelijke en uitdagendere taken.

Wanneer zet je RPA in?

Voor het automatiseren van administratieve werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld: het categoriseren van e-mails. Ook bij financiële werkzaamheden zijn er processen te bedenken die geautomatiseerd kunnen worden. Denk aan het automatisch opslaan van werkbonnen, het genereren van rapportages of het invoeren van data.

Verlaag de werkdruk van je medewerkers

Kortom: RPA is een nieuwe manier om een volgende stap te zetten in de digitale transformatie. RPA zal een medewerker nooit volledig kunnen vervangen. Het kan alleen standaard repetitieve handelingen overnemen, waarmee de medewerker wordt verlicht in de werkdruk en zijn focus kan verleggen naar complexere en uitdagendere vraagstukken. Zo hebben jouw medewerkers meer tijd over voor inspanningen die meer opbrengen voor zowel de medewerker (denk aan het ontwikkelen van skills en competenties) als de organisatie (meer tijd voor de verbetering van de dienstverlening).

Meer weten?

Wil je meer informatie over het inzetten van Robotisering binnen jouw organisatie?
Neem dan snel contact op voor meer informatie.